Alla inlägg under december 2013

Av Emilie - 28 december 2013 23:44

December blev ett rejält fall till botten.

Men denna känsla kan jag ju alltid gå tillbaka till, jag vill inte ha den igen.

Antagligen kommer jag känna den nån mer kväll innan arbetsvardagen dragit igång igen. Jag har utmanat min syster i det hela. På måndag när hon kommer åker vi förbi pappa och scannar oss, sen är det bäst fram till midsommar som gäller. Det ska bli så gött med ordning och reda igen. 

Av Emilie - 2 december 2013 22:33

I torsdags testade jag ett nytt påhitt.
Saffransbiskvier, alltså biskvier med saffranscreme.
Följande är grundreceptet, jag tror det var Katrin Zytomierskas jag valde.

3dl mandelmjöl
3 msk grädde
4 msk sukrin melis
3 äggvita
200 g mjukt smör
2 tsk kakao

5 msk sukrin melis
1 tsk vaniljpulver
2 äggulor

70 g choklad

Mina ändringar var: bytte melis mot gold. Jag hade ingen melis hemma och gillar ändå inte smaken.
Bytte 100 g smör mot färskost, typ Philadelphia. Läste att det skulle va gott.
Bytte kakao mot 0,5 pkt saffran.

Först mixade jag smörkrämen, jag smälte 15 g av smöret att värma upp saffranen i. Vispade runt lite och lät dra en stund. Sen mixade jag allt till smörkrämen en liten stund till lagom konsistens. Sen behövde den stå kallt en stund.

Jag vispade ihop smeten till bottnarna, det blev 11 lite större, nästa gång lägger jag mer energi och spritsar lite mindre och tunnare bottnar. In i ugnen 175 grader 10 min.
Låt dom svalna.

Jag klabbade bara på smörkrämen och satte dom i kylen igen för att stelna till. Nästa gång använder jag nog bara smör och låter krämen svalna mer så den är spritsbar.
Denna omgång var mest en test, som ni kanske märker, jag slängde ihop det mitt uppe i nåt annat som var på g.

Efter en timme i kylen smälte jag chokladen och doppade biskvitopparna i den. Inte heller så snyggt gjort, men som sagt, det var ju bara ett hastverk.

På bilden har dom vart i kylen några dagar, och blivit lite fuktiga på chokladen. Dom blev goda och jag kommer göra om dessa, med bara smör i krämen och mindre och snyggare. Enjoy!!

Presentation

Det är åter dags att ta tag i mitt liv, med hjälp av LCHF. Vi får se hur långt jag kommer

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards